פחד מזוגיות ואיך לגדול ממנו

שלחי לחברה

מזה פחד מזוגיות

יש אנשים שחווים את הזוגיות כ'שחרור' או כחופש יותר גדול מהחיים לבד. האנשים האלה לא מבינים איך אפשר לפחד מזוגיות. אך תכופות אנשים כאלה פוחדים מאוד להרגיש, לכעוס, להיות דבילים, או לעשות מה שבא להם.
וההיפך – אנשים שמרגישים מוגשמים מהבחינה המקצועית או מבחינת הביטוי העצמי שלהם, אנשים שלא פוחדים להיות מי שהם ונהנים להיות הם עצמם, עלולים למצוא את עצמם פוחדים מזוגיות. בעצם, הם פוחדים להתחייב, להתמסד, ו'לסגור' את עצמם על-ידי הקמת משפחה.
 

איך נוצר פחד מזוגיות

לפעמים בגיל צעיר מאוד, ואולי ברמה הלא מודעת, אנשים מתאכזבים מיכולתה של המסגרת ושל אנשים אחרים לספק את צרכיהם. הם לא מאמינים באפשרות שאהבה באמת תתמוך בהם כי הם לא ראו אולי זוגיות תומכת, או שהמשפחה לא היתה עבורם מסגרת תומכת.
אולי הם, למשל, יותר בוגרים או יותר חכמים או יותר מוצלחים מההורים שלהם, או שהם סתם לא סומכים על ההורים שלהם, ואז הם למדו לסמוך רק על עצמם.
הם רואים את עצמכם כעצמאים, והמסגרת והחברה פחות חשובות עבורם.
במקרה הזה, פחד מזוגיות הוא הפחד מלעשות 'עיסקה לא טובה' – להקריב את החופש ואת הטוב שהם כבר יצרו בשביל משהו שייקח מהם יותר ממה שהוא ייתן להם.
 

פחד מזוגיות בגלל אכזבה, לב שבור ואהבה כואבת

אם זהו המקרה שלך, כדאי לך לבדוק האם שוב התאהבת בבן זוג שאת לא יכולה לסמוך עליו? ואז, אולי את רק משחזרת את האכזבה שחווית עם ההורים שלך? אם התשובה היא 'כן', אז ויש הרבה סיכויים שגם סיפור האהבה הזה ייגמר בלב שבור.
במקרה הזה, יש לך סיבה טובה לפחד מזוגיות – את פוחדת שוב להיפגע, שוב להתאכזב, ושוב לצאת עם לב שבור.
אבל אם אצלך פחד מזוגיות מתבטא כפחד מלתת אמון, ובמקרה גם בחרת מישהו שאת יכולה לסמוך עליו – במצב הזה התמודדות טובה עם פחד מזוגיות תהיה ללמוד לסמוך על בן הזוג שלך ועל המסגרת שבניתם, שאלה יוכלו למלא ולספק את צרכיך, כפי שנהגת לעשות עד כה עבור עצמך.
 

פחד מזוגיות ופחד מאובדן החופש

כדאי להתגבר על הפחד מאובדן החופש שמסתתר מאחורי הפחד מזוגיות, ולבדוק את התמונה הכוללת.
במקום לבדוק רק אם את אוהבת אותו או לא, כדאי לך לשאול את עצמך האם בסך הכל את זוכה לחופש רב יותר או מועט יותר – האם יש לך יותר כסף או פחות כשההוצאות קטנות? האם יש לך יותר זמן לעצמך או פחות כשיש לך עוד שותף שעושה איתך את הקניות ודואג לנקיון? האם את יכולה כיום לעשות יותר דברים או פחות?
הפחד הגדול ביותר עבורך הינו להתאכזב, לאחר שוויתרת על עצמך לטובת המסגרת ולטובת בן הזוג, ולגלות שהם 'אינם עושים את מלאכתם כראוי', כמו אותם אנשים בילדותך, אולי, שמהם למדת כי עליך לדאוג לעצמך, וכי אינך יכולה לסמוך על אנשים אחרים שיעשו זאת במקומך או שיעזרו לך בכך.
 

פחד מזוגיות בגלל שעוד לא חווינו מספיק אהבה

אם את בוחרת להקים משפחה את בוחרת גם להפסיק להיות ילדה: הצרכים שלך אולי יפסיקו להיות החשובים ביותר, משום שיהיו אנשים נוספים, כולל ילדים שיהיו תלויים בך, וצרכיהם יהיו חשובים באותה המידה כמו הצרכים שלך, ולפעמים אף יותר.
אם את מרגישה שעוד לא קיבלת מספיק אהבה, תשומת לב, מגע, וכד', יהיה לך קשה לוותר על הצרכים שלך, ועל חיים שבהם את דואגת לצרכים שלך בלבד.
גם אם מדובר בצמיחה רוחנית אדירה, הרי שעדיין מדובר בהתעמתות עם הפחדים הגדולים ביותר שלנו – הפחד שאיש לא ידאג לצרכינו, הפחד לוותר על העצמאות שלנו ועל החופש שלנו להיות עצמנו. גם אם מדובר בחופש רב יותר, או בהפיכת ה'אני' לגדול יותר ('אנחנו', משפחה), הרי שעדיין הדבר עלול להרגיש אפילו כמו מוות או התאבדות – סוף החופש ומות האני.
 

סיכום: פחד מזוגיות

אם את רוצה לנצח את הפחד מזוגיות כדאי קודם כל להכיר בכך שלפחד הזה יש, ככל הנראה, סיבות טובות מאוד שעליהן הוא 'יושב', ולכבד את הסיבות האלה.
אם גם תלמדי מהן הסיבות האלה ותרפאי את הפצעים הרגשיים שהן גרמו, תגלי שאת יכולה לשחרר במידה גדולה את הפחד מזוגיות, וליצור לעצמך אהבה טובה.
 
אם את רוצה לגלות את שורשי הפחד מזוגיות אצלך,
או מרגישה שאת צריכה עזרה כדי לשחרר הפחד
אני תמיד כאן בשבילך (:
 
©מיכל רון, דצמבר 2005

מאמרים קשורים: 
שלחי לחברה

הצהרה: יש לראות את הכתוב באתר זה כהצעה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מכל סוג שהוא.

WhatsApp icon by Icons8